GDPR: Tillykke! Det er nu, vi vil stille krav

Af Stine Nissen, partner og kommunikationsrådgiver i Niveau. 

Der er i dag d. 25. maj 2018 grund til at sige tillykke. Tillykke til europæiske borgere, der fremover kan forvente og kræve, at deres persondata anvendes og opbevares på en måde, der sikrer gennemsigtighed, og præges af respekt for borgernes ret til privatliv.

Der er også grund til at sige tillykke til virksomheder og myndigheder. Tillykke ikke blot med at være GDPR-compliant, men også med at have implementeret første fase af den kulturforandring, som skal til for at forvalte, anvende og kommunikere omkring borgernes persondata på en ny og mere velovervejet måde.

Persondata er hot stuff

Nu følger en bølge af presseopmærksomhed omkring efterlevelse af reglerne. Forbrugere og borgere bliver mere og mere opmærksomme på, hvordan deres persondata anvendes og evt. misbruges. De første større europæiske strafudmålinger for overtrædelse af GDPR vil ligeledes skubbe til en lavine af principielle etiske overvejelser i pressen og dernæst hos borgerne. Respekt for vores privatliv og vores persondata bliver ”hot stuff”.

Andet GDPR-kapitel: Er I klar til at være offentlige om persondata?

Og nu følger så andet kapitel af GDPR, der dels handler om at få hele organisationen med på den kulturforandrende rejse, som kræves for, at der faktisk forvaltes og arbejdes på en ny måde med persondata. Og dernæst handler det om at implementere en helt ny kommunikativ attitude.

I lovkomplekset er der en række krav om, at der skal kommunikeres offensivt til borgere og offentlighed, når der sker persondatalæk. Det kræver forberedelse og eftertanke. Hvordan kommunikerer man til den enkelte borger, at man har krænket grundlæggende rettigheder ved et hændeligt uheld eller pga. slendrian – uden at skabe nye kriser? Uden at få ridser i troværdigheden?  Er virksomheden eller myndigheden klar til midt i en it-krise at håndtere et krav om offensiv offentlig kommunikation til kernemålgruppen?

Fra social-responsibility, over sustainability til privacy-responsibility

Op igennem 80’erne og 90’erne skulle alle virksomheder med respekt for sig selv have en Corporate Social Responsibility-strategi og vision.  Siden skulle de have en Corporate sustainability-strategi,  – og dermed signalere, at de var i stand til at fremvise vækst med respekt for den verden, de videregav til fremtidige generationer. I de sidste ti år har de mest fremsynede virksomheder opdaget at ”privatlivsbeskyttelse” bliver et konkurrenceparameter. Her hjemme har Lego været forbilledlig.

Tredje GDPR-kapitel: Privatlivsbeskyttelse bliver et konkurrenceparameter

I de kommende år vil det blive mere udbredt at profilere virksomhedens etiske og moralske afsæt gennem offentlige tilgængelig politikker og visioner for, hvordan virksomheden behandler forbrugernes persondata. Politikker, der også vil indeholde visioner for, hvordan virksomhederne skal placere sig i markedet med udvidet respekt for forbrugernes ret til privatliv. Det bliver formentlig tredje GDPR-kapitel.

Således bliver GDPR afsættet for en langvarig og spændende strategisk og kommunikativ rejse for virksomheder og myndigheder.

I dag siger vi tillykke med det nye store europæiske lovkompleks, der medvirker til at sikre borgernes ret til et privatliv!

Læs mere

1 år efter GDPR

Kæmpe bøder og panik Det er nok en underdrivelse at sige, at det første år med GDPR har medført travlhed i landets private og offentlige ...

Læs mere

Første danske GDPR bøde på vej

Så kom den første indstilling om bøde i Danmark for overtrædelse af GDPR. Taxa 4×35 står til en bøde på 1,2 mio. kr. for at ...

Læs mere

“Den menneskelige fejl” er en kæmpe IT-sikkerhedstrussel

Den menneskelige fejl er en kæmpe IT-sikkerheds-risiko.

Læs mere

Det betaler sig at øve sig

Danskerne kender nu deres rettigheder omkring deres persondata. De ved, at det er deres ejendom, og at andre kun har dem til låns. Derfor kan man forudse en shitstorm på sociale medier og i offentligheden, når det går galt, og virksomheden eller organisationen mister følsomme persondata. Derfor giver det mening at øve sig - før det går galt.

Læs mere

Se alle nyheder » « Tilbage til forsiden