Hurtigt, præcist, effektivt!

I NIVEAU har vi netop hjulpet og kriserådgivet en større dansk virksomhed, der stod foran en vanskelig opgave med stor offentlig bevågenhed.

Men hvad er det egentlig, der gør den positive forskel for den virksomheders leder eller den virksomhed, der står i en aktuel krise og har behov for sparing?

Vores aktuelle kunde var udfordret af, at virksomheden skulle deltage i en stor høring med politisk og offentlig opmærksomhed. De var umiddelbart castet til en uheldig og mindre sympatisk rolle, i det setup som arrangørerne havde sat. Virksomheden stod således alene overfor en række kritiske parter i høringspanelet, og risikerede at skulle forsvare og forklare en hel branches vilkår og arbejdsmetoder.
En deltagelse på de foreliggende vilkår ville sandsynligvis have afsat et urimeligt og skadeligt indtryk af virksomheden – både blandt fagprofessionelle, politikere og i offentligheden.

NIVEAU assisterede med:

  1. At håndtere dialogen med arrangørerne, og tilrettelægge et mere hensigtsmæssigt setup for høringen.
  2. At finde en anden repræsentant/talsperson for virksomheden end den oprindeligt udpegede.
  3. At analysere og beskrive sandsynlige scenarier for høringens forløb.
  4. At få de rette budskaber formuleret, og sammen med virksomheden få lagt en strategi for deltagelsen i høringen.
  5. At øve virksomhedens talspersoner i at kunne besvare evt. kritiske spørgsmål fra øvrige høringsdeltagere og salen.
  6. At medietræne talspersonerne, så virksomheden var forberedt på efterfølgende kritiske spørgsmål og interview med pressen.

At se sig selv med andres øjne

Vores oplevelser med virksomheder og organisationer i krisesituationer er, at man typisk agerer yderst professionelt, når det drejer sig om egen faglighed og egne processer – men at det ofte kniber med forståelse for, og overblik over den omliggende verdens syn på situationen. Dermed er der stor fare for miskommunikation og en yderligere eskalering af krisen.

Her er NIVEAUS bidrag, som ekstern rådgiver, at detektere og gennemskue disse fælder, og tilbyde alternative og mere præcise kommunikative løsninger.

En potentiel krise blev brugt til at vise dynamik og handlekraft

Resultatet i denne case blev en succesfuld høringsdeltagelse, hvor virksomheden udviste handlekraft, ansvarlighed og nytænkning. Fra at risikere at stå med ”skurkerollen”, endte det med at være det inspirerende ”ekspertindlæg” i høringen. Denne opgave illustrerer med stor tydelighed værdien og udbyttet af hurtig og professionel krisehåndtering og seriøs forberedelse. En forventelig dårlig branding blev vendt til et aktivt og dynamisk indtryk af virksomheden.

Læs også

1 år efter GDPR

Kæmpe bøder og panik Det er nok en underdrivelse at sige, at det første år med GDPR har medført travlhed i landets private og offentlige ...

Læs mere

Kan I klare en krise, der eksploderer i offentligheden?

Før eller siden oplever alle virksomheder en krise eller en sag, der kommer ud af kontrol, og eksploderer i pressen, i medierne og er til ...

Læs mere

Se alle nyheder » « Tilbage til forsiden