Store virksomheder: it-sikkerhed er også en kommunikationsopgave

Ifølge dugfriske tal fra Danmarks Statistik øger danske virksomheder dramatisk deres investeringer i it-sikkerhed. Og det er der en god grund til. For selvsamme opgørelse viser, at blandt landets virksomheder med over 250 ansatte blev 30 procent ramt af et brud på IT-sikkerheden i løbet af 2016.

It-sikkerhed er også kommunikation

Flere og flere virksomheder arbejder ud fra erkendelsen af, at it-sikkerhed naturligvis handler om teknisk at sikre sig på passende vis, men i høj grad også handler om at have et kommunikativt beredskab, der sikrer, at medarbejderne ved, hvad virksomhedens datapolitik er, hvordan man som medarbejder skal udvise passende opmærksomhed overfor f.eks. phising-mails og andre potentielle kritiske it-hændelser, og hvordan man præcist skal agere, hvis krisen indtræffer.

Det kniber for de mellemstore og små virksomheder

Ifølge Danmarks Statistik har omkring 90 % af landets store virksomheder med flere end 250 ansatte retningslinjer til medarbejderne om it-sikkerhed og databeskyttelse. Mens tallet er markant lavere for mellemstore virksomheder.

Hos Niveau er erfaringen, at flere og flere virksomhedsejere taler om væsentligheden af at koble kommunikationsafdelingen sammen med it-sikkerhedsafdelingen for at etablere den bedst mulige sikkerhed, og sikre det mest optimale beredskab, når virksomheden rammes af et datalæk eller hackes. De tider er ovre, hvor man vurderede, hvor stor risikoen var for at man ville blive hacket. I dag går man som udgangspunkt ud fra, at alle på et givent tidspunkt bliver hacket. Så det giver god mening at optimere sit beredskab.

EU’s persondatalov (GDPR) har med de skrappe krav til kommunikation også højnet forståelsen for at it-sikkerhed i høj grad handler om kommunikation.

Niveau tilbyder bl.a.

  • Skræddersyede kriseøvelser, der tester virksomheders og myndigheders handleevner under en it-krise
  • Akut krisehåndtering på stedet
  • Akut rådgivning om strategi og træning af ledelse og talspersoner
  • Udarbejdelse af planer for beredskab, der sikrer at loven (GDPR) efterleves i tilfælde af læk af persondata
  • Akut udrykning og rådgivning, der sikrer, at persondatalovens krav til kommunikation overholdes ifm. persondatabrud
  • Faste samarbejdsaftaler med førende it-eksperter

Se alle nyheder » « Tilbage til forsiden